Skulle medelåldern ändras?

UPDATE; Vill bara påpeka att jag beskrivit lite fel i texten här nedan. Precis som min bror kommenterat så är medellivslängd något som räknas ut när vi föds, inte efter hur gamla vi är när vi dör.

Det jag menade var alltså inte "medellivsslängd" som i det officiella begreppet, utan medeltalet uträknat på alla döda människors åldrar.
Medellivslängd alltså, som det BORDE betyda.

Vi hade en rätt intressant diskussion i skolan igår, tänkte att ni skulle få säga ert (om ni har lust).


I Sverige är medellivslängden ungefär 80 år, låtsas att medellivslängden för hela världen då är 70 år.

Tänk er att en biologisk farsot drabbar jorden och alla, jag menar verkligen ALLA, människor på planeten skulle dö.
På stört, inte en jävel kvar.

Skulle medellivslängden ändras?
Skulle den bli högre eller lägre än de 70 år som gäller i världen?

Jag anser att medellivslängden skulle sänkas till ungefär 35-40 år medans vissa inte trodde att det skulle bli någon skillnad.

Med tanke på att medellivslängden är uträknad efter den ålder då FLEST människor dör (Kan man felaktigt säga, men ni förstår vad jag menar) så skulle åldern sänkas.
ALLA barn i hela världen skulle ju då tas med i beräkningen, alla vuxna också.
I dagens samhälle är det helt klart fler "gamla" människor som trillar av pinnen än barn.

Rent naturligt känner jag då att medelåldern skulle hamna någonstans i mitten av 0-80 år.
Jag tror den skulle hamna på ungefär 40 år.

Så tänker jag - Hur tänker ni?

Kommentarer
Postat av: Bror

Jag måste säga att jag inte helt håller med tyvärr, eftersom:

(enl wikipedia så är:)

Medellivslängd, (livslängdsförväntan eller förväntad livslängd) är den genomsnittliga ålder som en människa vid födseln beräknas uppnå, räknat på en bestämd grupp.



Alltså beräknas inte medellivslängden på det sätt du säger.

Skulle ALLA människor dö på stört så skulle heller ingen ny människa födas... dvs det finns ingen att beräkna livslängden på , sådeles skulle den bli 0.



Även i den tankegången du tar upp ser jag samma problematik eftersom ingen ny kan födas så går det heller inte att säga att de blir ca X år gammal innan den dör.



I ett tredje senario kan man också säga som så att om 2 st människor överlever , såg att dessa är 5 år vid katastrofen.. medellivslängden baseras dock endå efter de tidigare uträkningarna i den gruppen / landet tex.. för Sverige då 80,86.

2009-09-09 @ 16:21:21
URL: http://dje.blogg.se/
Postat av: jeanette

Det jag direkt börjar fundera på, som borde sänka medellivslängden drastiskt är att om alla skulle dö, hur skulle det kunna komma nya? Om det skulle komma nya människor, om vi skulle utvecklas om igen på jorden, skulle man behöva bygga upp nya samhällen, nya kunskaper, nya språk, alltså, samma medicinska kunskaper skulle inte finnas, om att rädda liv, bota sjukdomar, läka de skadade, operera, cancer.. information om aids, om det då skulle finnas. För mycket länge sedan, typ innan jesus, så fanns inte samma kunskaper, och då var medellivslängden runt 30-40 år. Visst fanns det människor som levde längre, men det var dem som hade tur, men också många som dog av svält mycket unga.

2009-09-10 @ 10:08:06
URL: http://jeanetto.blogg.se/
Postat av: jeanetto

Jag fattade frågan helt fel! Sorry :P Jag läste mellan rader och hoppade över, haha... Jag tror den skulle sänkas redikalt. 30-40 ungefär.

2009-09-10 @ 10:10:19
URL: http://jeanetto.blogg.se/

Skriv något roligt! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer bara jag se!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0