En bild gjord på bildlektionen i skolan.


Förra året gjorde vi bilder enligt stilen Pointillism och så även i år. (Läser ju samma kurs igen - bara för skojs skull).
Förra gången blev riktigt ful och tog måånga lektioner.

Denna för i år tog bara två lektioner och resultatet blev detta;

[Click me baby, yeah!]



Fast nu när jag läser definitionen av Pointillism så märker jag att vi alla gjort lite fel, man ska ju inte alls "smälta ihop" färgerna eller blanda perfekta hudtoner som jag gjort exempelvis, utan mer blanda prickar i olika färger.

Till exempel; För att få orange bakgrund ska man inte måla orangea prickar, utan växla mellan röda och gula.
På så sätt luras ögat att från avstånd tro att det är orange fast det egentligen, om man kollar nära, bara är gula och röda prickar.


Här hittade jag den förklaringen, och jag citerar;
"When we use this technique, we are mixing colors -- not by blending them together -- but by placing two colors side by side. It's called the optical mixing of colors. For instance, we may place clusters of red dots and surround them with yellow dots. Up close we will see red and yellow, but from a distance, we will see orange."

Kommentarer
Postat av: D E L L A

Du är riktigt duktig på illustration :o

2009-09-25 @ 23:43:49
URL: http://dellas.blogg.se/

Skriv något roligt! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer bara jag se!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0