Frågor & Svar + dagens tips


Linnéa frågade om jag kunde svara på vad en ritplatta var, och SJÄLVKLART kan jag det!

En ritplatta, även kallad ritbord eller pentablet (engelska) är som ett komplement till en vanlig mus.
En vanlig mus fungerar ju inte sååå bra att rita med, så dem har utvecklat en penna som styr pilen på skärmen.

De dyraste varianterna har LCD. Det innebär att du ser skärmen på plattan, medans de billigare varianterna ser ut som en musmatta med sladd i princip.
Vissa har knappar som man kan ställa in genvägar på och en del har tryckkänsliga spetsar.

En med tryckkänslig spets föredrar jag. Då blir det tjockare streck desto hårdare du trycker och detta kan man få snygga effekter med. Jag brukade använda denna funktion för att få en snygg serietecknad effekt.

En ritplatta fungerar för övrigt till annat än att enbart rita med, många proffs använder dem till allmän redigering av bilder. Den är helt enkelt lättare att styra än en mus.


Bildrättigheterna ägs av Wacom.

Såhär ser Wacom Cintiq ut, den är SKITDYR! Kostar typ minst 13 000:-
En dröm för mig.

 

Är du sugen på en ritplatta själv så rekommenderar jag Wacom, STARKT.

Jag har nämligen provat en av märket Trust tidigare, och av erfarenhet vet jag att de ALDRIG HÅLLER.
Min höll några månader.
Den jag nu har lånat av skolan är väl minst femton år gammal..

'Nuff said?

 

Mitt tips till er köpsugna är Wacom Bamboo Fun, en billig men prisvård variant som passar nybörjare utmärkt!
Jag vet inte om jag räknas som nybörjare, men jag tänker själv köpa en sådan!

 

Denna blir din för ungefär 800kr.

Bildrättigheterna ägs av Wacom.


Kommentarer
Postat av: jeanette

jag ska köpa en wacom! Har önskat mig en sån i typ ett år.. ska försööka få en i julklapp XD

2009-10-23 @ 11:36:10
URL: http://nettskonstigheter.blogg.se/

Skriv något roligt! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer bara jag se!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0