Ang. min viktminskning..

Sanna bad mig svara på hur jag gjort för att gå ned i vikt, och eftersom hon inte fyllt i om hon har blogg så svarar jag här.
Svarar och svarar, FÖRKLARAR kanske är mer korrekt beskrivning.

Jag har då alltså gått ned femton kilo sedan februari.
Jag har faktiskt inte gjort någonting alls, bara levt på som vanligt och ätit fet mat blandat med godis.

Nej, förändringen kom faktiskt i samband med min vistelse på akuten.
Jag fick ont i magen, spenderade ett dygn på akuten och en vecka senare vägde jag tio kilo mindre.
Utan anledning sådär.

Sedan gick det ungefär två månader innan vågen visade en minskning på ytterliggare fem kilo, alltså sammanlagt femton kilo.

Jag har dock börjat misstänka/oroa mig för att mammas farhågor besannats - att jag håller på att utveckla diabetes.
Mamma har uttryckt sin oro för det flera gånger eftersom jag äter så jävla mycket socker, något Hanna efter en webcam-konversation kan hålla med om.
Jag vet dock inte om det är en myt att man kan få diabetes av för stort intag av socker.
Någon som kan bekräfta?

I vilket fall har jag på senare tid märkt att jag är kissnödig hela tiden. Vissa dagar kissar jag ungefär en gång i timmen och måste till och med gå upp och kissa på natten (vilket jag inte brukar behöva).
Dricker inte mer än vanligt  (pga lathet) men har märkt att jag ofta blir torr i munnen (så jag behöver dricka).

Jag började då misstänka diabetes eftersom jag hört att det är ett vanligt "förstasymptom".
Avvaktade flera dagar innan jag idag googlade diabetessymptomen.
Ett symptom är att man, utan förklaring, går ned i vikt.

Att kroppsdelar domnar bort är tydligen också ett symptom - något jag har haft problem med lääääänge.
Jag har skyllt på min järnbrist, men den har jag ju fått ordning på för länge sedan, så det kanske beror på diabetes?

Yrhet och trötthet kan också vara symptom, men det har jag ju också problem med hela tiden pga järnbristen.

Men eftersom jag inte längre har järnbrist kanske jag borde gå och kolla mig för diabetes igen?

Jo, jag tror nog jag gör det, för säkerhets skull.


Men fan vad surt om jag fått diabetes nu, med tanke på att de har testat mig för det flera gånger under mina femtiotal läkarbesök de senaste åren.

Ungefär som järnbristen, den hittade de ju aldrig trots att de testat mig för det minst fem gånger.
Jäkla konstigt att man ska behöva göra allt själv..
Det var ju inte förräns jag lämnade blod på blodbussen som det uppdagades att jag hade AKUT järnbrist.


Ja, så där har ni eventuellt anledningen till min viktminskning - det kan bero på diabetes.

Men nu ska vi inte ta ut oron i förskott - hypokondri är inget jag vill lida av.
Så nu släpper jag det här och låter doktorn säga sitt. :)

Kommentarer
Postat av: jeanette

socker framkallar diabetes ja.. min farbror har alltid druckit mycket dricka pga han tränar och de har småbarn.. så de finns alltid dricka hemma. (vi har heller inte diabetes i släkten) men han började gå ner i vikt, bli sjukt trött, törstig, kissnödig mm.. fast han gick ner 40 kg.. eller nåt. han såg ut som ett skelett. Det var sockret som frambringade symptomen som en varning, men eftersom han blev allt törstigare drack han mer dricka. Och fick diabetes.

2009-05-20 @ 22:08:53
URL: http://jeanetto.blogg.se/
Postat av: jeanette

Hoppas du INTE får det.

2009-05-20 @ 22:10:36
URL: http://jeanetto.blogg.se/

Skriv något roligt! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer bara jag se!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0