Dömd att bo hemma..


Kom på en sak som Soc-kärringen sade..
Om jag ska bo i lägenheten (om jag ska flytta hemifrån) medans jag går i skolan, så MÅSTE mina föräldrar betala halva hyran.
Varför!?

Mina föräldrar har fan inte råd till det, men jag får inte flytta hemifrån om de inte betalar.
Eller rättare sagt; Jag får inte bo i TOMS lägenhet om inte MINA föräldrar betalar halva hyran!!

Tänk om jag känner ett enormt behov av att vara självständig? Det får jag inte, jag måste leva efter "pappa/mamma betalar" enligt Soc´s regler.
Tänk om jag absolut HATAR mina föräldrar, och verkligen inte VILL ta emot pengar av dem? Nepp, men det måste jag, för det har Soc bestämt.
Nu är det inte så att jag hatar mina föräldrar, men jag kan inte bo med dem. De jag däremot hatar är SOC!

Ett exempel på helvetet:
Vi säger att jag har ett deltidsjobb och studerar på gymnasiet. Pengarna jag tjänar räcker för att betala hyran på en billig etta.
Jag FÅR inte flytta hemifrån om inte mina föräldrar betalar halva min hyra. Jag måste alltså bo kvar så länge jag studerar.
Jag får inte flytta förrns jag fyller 20.
Så säger vi att jag bestämmer mig för att läsa vidare direkt efter gymnasiet, då får jag vänta ytterligare några år, fastän jag hela tiden haft råd, men för att mina föräldrar inte har det så får jag inte.


Okej, nu är det ju så att jag inte har råd, men Toms föräldrar har gått med på att betala halva hyran, men vi får ändå inte. Det måste vara mina föräldrar.

Idioti.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej Ronja! Det här låter inte så bra, hur det sig att dina föräldrar skall stå för halva hyran, förstår jag inte (?). Det måste finnas ett kryphål, om JAG kunde få en lägenhet borde du kunna få det, utan tjafs och motsägelser. Om det är pengar de vill ha så har ni ju sagt att Toms föräldrar kan betala. Så vad är problemet? Jag tycket det här låter sjukt konstigt, socialstyrelsen har i och för sig alltid varit en klass för sig. Men man undrar ju när sympatin för människot försvann, för det är väll ändå därför de grundade "soc" från början, eller?! Inte för att snacka pengar. Blev arg när jag läste dina inlägg. Att de kan behandla människor på det här sättet är för mig obegripligt! Lust att hitta på något någon gång snart? Något roligt? :)

2008-05-23 @ 15:20:54
URL: http://aleh.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bra! Fortsätt kämpa! Ja, låter nice :) Får se vad vi kan knopa ihop, hehe :) Ha det bra! Kram!

2008-05-23 @ 15:41:20
URL: http://aleh.blogg.se/
Postat av: Josefina

Men kan inte Toms föräldrar föra över pengar till dina föräldrars konto som i sin tur betalar hyran med dessa pengar? då kommer det ju från deras konto i alla fall?? :)

2008-05-28 @ 10:34:03
Postat av: Kattis

Det låter faktiskt som att du missuppfattat det här, jag tror det räker om NÅGON ANNAN ÄN SOC betalar halva.. förslagsvis dina föräldrar..

2008-05-29 @ 10:45:30
Postat av: RonjaZorina

Kattis: Fast då är det inte jag som har missuppfattat, för till soc sade vi att Toms föräldrar skulle stå för halva hyran, men de sa att det MÅSTE vara just MINA föräldrar eftersom jag studerar.



Jag tror det är såhär enkelt; Soc är idioter som vill se mig olycklig.

2008-05-29 @ 12:38:18
URL: http://rze.blogg.se/

Skriv något roligt! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer bara jag se!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0