Jag gillar wikipedia

Och ibland får jag för mig att söka på saker, bara för att lära mig lite mer.

Fick för mig att söka på feber, och se på fan - jag lärde mig något nytt!

"Feber (latin febris) är ett tillstånd då den kroppsliga temperaturen överstiger den normala,
vanligtvis mellan 36 och 37,8 °C, på grund av att kroppens "termostat" skruvats upp.


Orsaken till feber är ofta någon form av infektion,
men kan även förekomma vid olika inflammatoriska sjukdomar liksom vid cancer.


Hjärnan ökar kroppstemperaturen för att bakterierna ska få det svårare att överleva
samt för att immunförsvaret skall bli mer aktivt.
När temperaturen stiger fryser och skakar man.

En febernedsättande tablett "skruvar ner" termostaten och patienten svettas då
i stället eftersom kroppen då börjar uppfatta kroppstemperaturen som för hög.


Andra symptom som brukar förknippas med feber är låg aptit, illamående och huvudvärk."

Kommentarer

Skriv något roligt! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer bara jag se!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0