Ingen blodgivning för mig!


Ansökte om att få bli blodgivare ganska på en gång då jag fyllt arton.
Man måste ju lämna ett blodprov för att de ska se att allt står rätt till innan man faktiskt får ge blod till en sjuk människa - man vill ju inte göra den mer sjuk?

Några av testerna som görs är:
De kollar så man inte har några blodsjukdomar.
De kollar blodvärde.
De kollar så man har bra nivå av järn i kroppen.

Jag går ju på regelbundna undersökningar och får lämna blodprov ofta för att se att min ämnesomsättning inte blir sämre (Jag ligger ju på gränsen).
De har även testat mig för att se om jag har fel blodvärde eller järn och sådär, därför kom det lite som en chock för mig när jag idag fick beskedet från Akademiska sjukhuset. Jag får inte lämna blod!

Såhär stod det på ett ungefär i brevet:
Tack för att du anmält dig som blodgivare!
Ditt blodvärde (B-hemaglobin) var 128 g/L, det är normalt blodvärde för en kvinna.
Din järndepå var låg 3,5 ug/L, en kvinna bör ligga mellan 10 och 90 och en man bör ligga mellan 25 och 310.
Du bör kontakta din husläkare.
Du kan komma tillbaka om några år och ansöka på nytt, kanske är ditt ferritinvärde bättre då.
Blablabla-kontaktinormation.

Det som gör mig mest sur är inte att jag inte får läman blod, utan att när mamma kontaktade vårdcentralen och skulle boka tid så sade tanten i telefonen att de inte har testat mitt blodvärde tidigare!
Jag minns klart och tydligt den gången jag var där och lämnade blod i syftet att kolla järn- och blodvärde!
Alltså har de troligtvis slarvat bort mina prover och jag har trolgtivis gått omkring med järnbrist i 3år!!
Kanske är det så enkelt att jag har järnbrist, att det är därför jag somnar och är trött hela tiden?
Kanske hade jag vart frisk nu ifall de inte gjort fel!

Det verkade vara akut, tanten i telefonen sade att de var helt fullbokade, men jag MÅSTE komma in den här månaden så hon skulle försöka fixa en tid..

Vi får väl se hur detta slutar då..?

Kommentarer

Skriv något roligt! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer bara jag se!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0